fredag 25 juni 2010

Att inte döma

Tankar utifrån söndagens text ur Johannes ev. 8:1-8 om äktenskapsbryterskan som skulle stenas.

Människors domar kan vara både hårda o orättvisa. Vi har lätt för att döma, för vi vet ju alltid bäst o allt som inte stämmer med det vi tycker o tänker, har lärt oss eller accepterat som sanning, faller under vår dom. Vi har skapat våra egna regelverk - oftast ganska hårda o trångsynta - "öga för öga, tand för tand" varianter.

Dom som släpade tjejen till Jesus, o varför bara tjejen förresten, lagen i 1 Moseboken sa ju att båda skulle dömas, de visste ju att lagen var på deras sida. Problemet var bara att dom inte hade den formella rätten att döma till döden. Den hade romarna monopol på. Dom ville alltså testa Jesus som gjort sig känd som en rättvis o juste man. Han som hade lättare för att fria än fälla - nu vill dom sätta dit honom ordentligt. Men det går inte som dom tänkt sig - det blir ingen stening o ingen ditsättning av Jesus heller.

Jesus konstaterar enkelt: "Okej, stena på ni bara, men den som är utan fel kan ju kasta första stenen".

I varje möte med en människa ville Jesus hellre se på det som är o det som kan bli istället för att fokusera på det som varit. Misslyckanden eller inte, varje människa är unik o har rätt till en andra, tredje...tusende ny chans. Han, Jesus, gav inte upp hoppet om nån, det fanns alltid utvägar, det fanns alltid möjligheter. "Var det ingen som dömde dig?" frågade han tjejen... "inte heller jag dömer dig. Gå o synda inte mer".

Gott o ont är inte vad vi gör eller inte gör - snarare handlar det om vår inställning, våra fördömande attityder eller vår likgiltighet. "Jag är bättre än du... jag är mer värd än du... jag har mer rätt än du... jag har rätt att trampa på dig... jag skiter i dig". Så fort det handlar om vi-dom blir det problem. Vita är inte bättre än svarta...rika är inte mer värda än fattiga... män är inte duktigare än kvinnor...kristna är inte heligare än muslimer... Vi har så lätt att döma o fördöma o ger oss rätten att förtrycka eller strunta i andra. Korstågen på medeltiden, spanjorernas jakt på indianernas guld i Sydamerika, slaveriet i USA, Hitlertysklands slakt på judar, Sverigedemokraternas aversion mot invandrare, kyrkans rädsla för det icke heterosexuella... Vi har rätt - ni har fel. Men har vi alltid rätt?

Vad Jesus ville förmedla i det han sa o gjorde, o vad kyrkan borde förmedla (men inte alltid gör) är varje individs rätt till ett bättre liv o varjhe samhälles skyldighet att försvara o ta hand om de svaga, de förtryckta o de små.

Jag har mött alldeles för många människor som trasats sönder av andras domar. "Du tror fel... du har fel...du gör fel,... du lever fel... du är fel" - ord o attityder kan bryta ner o förstöra den starkaste. Vi väljer oftast att ta avstånd från den som gör fel, eller så tiger vi bara. Vi gör alltså motsatsen till det vi borde göra. När man behöver nåden som mest så delar vi inte med oss!

Jag vet inte hur ditt liv ser ut just nu. Hur du än mår eller känner dig, vilka motgångar du än lever med - ge inte upp. Ingen har rätt att stena dig! Du är en helig person, skapad av en Gud som är god o som älskar dig o inte dömer dig utan räcker ut sin hand för att hjälpa dig vidare i livet. Mötet med denne Jesus förändrade den här tjejens liv - det kan hända med ditt oxå. I ditt nu o i din morgondag. Men ska det kunna ske måste vi alla se o förstå att vi inte skall döma o fördöma utan förmedla nåd o förlåtelse, skapa utrymme o tillfällen för möten som förändrar.

För ett tag sen mötte jag ett par som skall separera - igår hade jag en vigsel. Vilka behöver nåden mest? Vilka har mest stöd av sitt sammanhang? Vilka har en enda vänkrets som stöd? Vilka anses av kyrkan som viktigare?

En av de viktigaste saker som Jesus lärt mig är att aldrig ta upp en sten. Ingen människa är värd att stenas - alla människor är värda nåd! Att vi som kyrka o som enskilda o som samhälle finns där som stöd, med en öppen dörr, ett öppet sinne o en öppen famn som stöd o hjälp.

Du är en viktig pusselbit i den plan Gud har för tillvaron. Unik, värdefull o spännande. För i dig finns samma kraftkälla som fanns redan när världens skapades, i Guds Big Bang. Jag var inne på Solkristallen i Visby häromdagen, en affär som bl.a. säljer stenar som innehåller krafter för livets alla situationer. Affären var full med folk! Men det är samma kraft som finns i dig - det är inte stenen som innehåller kraften, det är du. Stenen är bara en förmedlare av kraft, ett verktyg.

"Inget är ömöjligt för den som tror" sa Jesus. Det handlar om att våga, att pröva sig fram, att inte ge upp. Dina egenskaper, dina intressen är just dina o ingen annans, värda att utveckla o förädlas. "Följ mig" sa han också till en bunt vanliga människor. Människor som upplevde en total förvandling av sina liv... o som fick bli redskap för nåd o liv, förlåtelse o hopp till en hel värld.

Vad är då syftet med ditt liv? Det är din sak att ta reda på, men jag lovar att det finns där. Svarat du söker. På vägen framåt finns också hjälmedlen: kunskap, andras erfarenhet, ditt eget förnuft o bibelns beskrivning av Jesus o friheten o nåden. Du är fri att leva - Jesus dömer dig inte o ingen människa har rätt att döma dig heller. Jesus har gett dig friheten att välja, friheten att leva ut din tro, ditt hopp, din kärlek. Men kom ihåg - du har inte heller rätt att förneka någon det du själv fått. Du är kallad att förlåta, att finnas där.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du skriver: ” "inte heller jag dömer dig. Gå o synda inte mer". ”

    [Att skilja åt,] Det är viktigt att veta att den historiska första århundradets Ribi [det var hans titel] Yehoshua – Messias – från Nasaret var en människa som undervisade sina efterföljare att hålla direktiven i Torah [”Moseböckerna”] – Skaparens Instruktionsmanual för mänskligheten. Belägg på www.netzarim.co.il

    Det var helt i enlighet med Torah att förespråka att en person inte skulle få dödsstraff om han/hon visade att han/hon ville omvända sig till att följa direktiven i Torah icke-selektivt. Enlig principen om ’piquakh nephesh’ – se ovanstående hemsida i ’glossaries’ för definition.
    ”Synda inte mer”.. De hebreiska ursprungliga ordens innebörd är: ’Upphör att bryta emot direktiven i Torah.

    Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Anders Branderud

    SvaraRadera